Jak robimy zakupy online? Nawyki zakupowe kobiet i mężczyzn
(aktualizacja )
Coraz częściej kupujemy w Internecie. Wg raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, już 90% internautów kupuje online. W zakupach przez Internet cenimy sobie szeroki wybór, wygodną dostawę oraz konkurencyjne ceny i atrakcyjne promocje. Ale co kupujemy w sieci? Jak kupują kobiety, a jak mężczyźni? Jak wyglądają nasze nawyki zakupowe? Jakie są wady zakupów online? I czy naprawdę kobiety są rozrzutne podczas zakupów? Sprawdźmy.
Dlaczego kupujemy? Co nas skłania do zakupów?
Decyzja o zakupie jest właściwie ostatnim etapem procesu zakupowego. Na długo przed dodaniem produktu do koszyka i sfinalizowaniem transakcji jest poszukiwanie informacji. A jeszcze wcześniej sama myśl o zakupach. Porównywalnie, bo 25% ankietowanych mężczyzn i 24% kobiet przyznało, że myśli o zakupach dopiero, gdy im czegoś zabraknie. Natomiast 21% kobiet nie potrzebuje konkretnej okazji do zakupów, co stoi w kontrze do zachowań blisko 17% mężczyzn, podejmujących decyzję o zakupie dopiero wtedy, gdy wymaga tego sytuacja.
Kobiety najczęściej polegają na opiniach znajomych/rodziny (16%) oraz blogach/vlogach (15%), sugerując się nimi podczas zbierania informacji o produktach czy usługach. Mężczyźni preferują fora internetowe (14%) oraz porównywarki cenowe (14%) jako źródło informacji.
Dodajmy, że blisko 74% kobiet i 79% mężczyzn nie porównuje cen przed zakupem. Świadczyć to może o tym, że cena nie jest głównym kryterium zakupowym. Ponadto 72% pań i 77% panów nie konsultuje swoich decyzji zakupowych. Znaczna różnica w zakupach mężczyzn i kobiet zarysowuje się w przypadku zakupów domowych. Aż 59% ankietowanych kobiet przyznało, że są odpowiedzialne za zakupy domowe, gdzie wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 33%.
Jak często i gdzie kupujemy online?
Czy zakupy internetowe są już dla nas codziennością? Wśród ankietowanych mężczyzn, najwięcej z nich dokonało zakupów przez internet od 2 do 9 razy (26%) i 5-9 razy (24%) w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Kobiety deklarują, że w tym czasie zrobiły zakupy online od 2 do 5 razy (28%).
A gdzie najczęściej kupujemy online? Wśród kobiet największą popularnością cieszą się sklepy internetowe (29%) oraz platformy zakupowe i aukcyjne (28%). Niewiele mniej bo po 25% głosów zdobyły aplikacje (np. Glovo, Wolt) i serwisy gazetkowe. Z kolei mężczyźni najczęściej kupują przez platformy zakupowe i aukcyjne (32%), ale też przez sklepy internetowe i sklepy z aplikacjami mobilnymi (po 25%).
Co kupujemy?
Wybór asortymentu w sklepach internetowych jest ogromny. Możemy tam kupić właściwie wszystko. Począwszy od zakupów spożywczych, przez kosmetyki, ubrania, wyposażenie domu, elektronikę po motoryzację i wszelkiego rodzaju usługi. Co najczęściej kupujemy? Wśród kobiet najbardziej popularnymi kategoriami produktów są kosmetyki i perfumy (27%), odzież i obuwie (22%) oraz artykuły dziecięce (21%). Natomiast wśród mężczyzn zdecydowanie prym wiodą zakupy z działu elektronika (21%). Ponadto panowie często kupują również produkty z kategorii uroda i moda (po 16%).
Jak i ile płacimy za zakupy online?
W dobie silnego rozwoju e-commerce i rosnącej konkurencji, sklepy internetowe prześcigają się w opcjach dostępnych płatności, aby jak najbardziej ułatwić zakupy klientom. A my jako e-konsumenci chętnie z tej różnorodności korzystamy. Wśród kobiet najbardziej popularną formą płatności jest BLIK (24% ankietowanych) oraz szybki przelew realizowany przez serwis płatności typu Przelewy24, PayU, Dotpay itp. (20%). Mężczyźni preferują przelew tradycyjny (48%) oraz wysyłkę za pobraniem (25%).
Średnio na zakupy internetowe wydajemy od 201-400 zł miesięcznie. Taką wartość podało 33% ankietowanych mężczyzn i 27% kobiet. Natomiast jednorazowy zakup przez internet oscyluje w przedziale 51-100 zł, jak podało 23% mężczyzn i 24% kobiet. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety podczas zakupów określają budżet, którego starają się nie przekroczyć.
Wady i zalety zakupów przez Internet
To jak bardzo polubiliśmy zakupy online pokazują wyniki na poniższym wykresie. Blisko 20% ankietowanych panów i 16% pań nie dostrzega niemal żadnych wad zakupów w Internecie. Jedynym aspektem, nad którym można pracować to dostawa. Płatna dostawa jest wadą zakupów wg 21% kobiet i 16% mężczyzn, a długość dostawy jest minusem dla 19% kobiet i 15% mężczyzn. Jest to czynnik, który może zniechęcać do zakupów w sklepie internetowym, bo lubimy robić zakupy szybko i skutecznie.
Jeśli sklep internetowy oferuje darmową dostawę, jest to znacząca zaleta dla szerokiego grona e-konsumentów. 18 % pań i panów oceniło ten aspekt jako zachęcający czynnik zakupowy. Wśród wysoko ocenionych zalet znalazły się również bezdotykowe płatności, które są atutem dla 15% kobiet i darmowy zwrot produktów istotny dla 13% ankietowanych kobiet i mężczyzn.
Podsumowanie
Jakie wnioski możemy wyciągnąć z raportu o nawykach zakupowych kobiet i mężczyzn? Analizując badania Izby Gospodarki Elektronicznej, nie sposób nie zauważyć, że kobiety i mężczyźni kupują podobnie. Atrakcyjna cena schodzi na dalszy plan w kryterium zakupowym, ustępując miejsca darmowej i szybkiej dostawie, wygodnym płatnościom online i opcji darmowego zwrotu. Kupujemy świadomie i racjonalnie. Lubimy robić ponownie zakupy w miejscach, gdzie mamy pozytywne doświadczenia.
Źródłem danych zawartych w tym artykule jest raport Izby Gospodarki Elektronicznej: Mr & Mrs e-Commerce.
Przedstawione, w dystrybuowanych przez serwis raportach, poglądy, oceny i wnioski są wyrazem osobistych poglądów autorów i nie mają charakteru rekomendacji autora lub serwisu walutomat.pl do nabycia lub zbycia albo powstrzymania się od dokonania transakcji w odniesieniu do jakichkolwiek walut lub papierów wartościowych. Poglądy te jak i inne treści raportów nie stanowią „rekomendacji” lub „doradztwa” w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 o obrocie instrumentami finansowymi. Wyłączną odpowiedzialność za decyzje inwestycyjne, podjęte lub zaniechane na podstawie komentarza, raportu lub z wykorzystaniem wniosków w nim zawartych, ponosi inwestor. Autorzy serwisu są również właścicielem majątkowych praw autorskich do treści. Zabronione jest kopiowanie, przedrukowywanie, udostępnianie osobom trzecim i rozpowszechnianie treści w całości lub we fragmentach bez zgody autorów serwisu. Zgodę taką można uzyskać pisząc na adres kontakt@walutomat.pl.
Zobacz także
Kupon rabatowy dla nowych Klientów!
Wpisz swój email, a wyślemy Ci 50% kod rabatowy na
prowizję od pierwszej wymiany.
Odbierz maila!
Wysłaliśmy Ci maila z 50% kodem rabatowym na prowizję od pierwszej wymiany!
Kliknij w link w mailu i zarejestruj się aby wykorzystać zniżkę