Strona główna > Poradnik > Jak zapłacić mandat z Francji?

Jak zapłacić mandat z Francji?

Nawet 1500 euro może wynieść mandat za przekroczenie prędkości we Francji. Sprawdź, czym różnią się przepisy drogowe w tym kraju od polskich regulacji i za co można dostać mandat. A jeśli na profilaktykę jest już za późno, z tego tekstu dowiesz się także, jak uregulować niechcianą drogową „pocztówkę”.

Autostrada we Francja, zachmurzone niebo w tle.

Przepisy drogowe w Polsce i we Francji – czym się różnią?

Zacznijmy od alkoholu. Przepisy w tym przypadku są mniej rygorystyczne niż w Polsce. Jeśli posiadasz prawo jazdy od ponad 3 lat, możesz mieć we krwi do 0,5 promila alkoholu. Świeżo upieczonych kierowców obowiązuje limit taki jak w Polsce, czyli 0,2 promila. Bardziej liberalne są również przepisy dotyczące fotelików samochodowych. Jeśli dziecko ma więcej niż 135 cm wzrostu, fotelik nie jest konieczny. Twój samochód musi być wyposażony w kamizelkę odblaskową oraz trójkąt ostrzegawczy. Za ich brak możesz otrzymać mandat w wysokości 135 EUR (ok. 580 PLN). Tutaj możesz sprawdzić aktualny kurs euro i przeliczyć, ile obecnie wynosi mandat w przeliczeniu na PLN. 

Ograniczenia prędkości na francuskich drogach

Zacznijmy od tego, jaką prędkość możesz rozwinąć na poszczególnych drogach. W terenie zabudowanym obowiązuje stałe ograniczenie 50 km/h. Poza terenem zabudowanym, na drogach lokalnych i krajowych, to 80 km/h, a na drogach dwupasmowych 90 km/h. Na drogach ekspresowych i autostradach limity prędkości zależą od warunków pogodowych. Gdy są one normalne, na drodze ekspresowej możesz jechać maksymalnie 110 km/h, a na autostradzie 130 km/h, a w deszczu odpowiednio 100 km/h i 110 km/h. „Deszczowe” limity obowiązują również wtedy, jeśli masz prawo jazdy krócej niż 3 lata, niezależnie od warunków pogodowych.

Ile może wynieść mandat we Francji?

Jeśli przekroczysz dozwoloną prędkość o mniej niż 20 km/h, zapłacisz mandat w wysokości 68 EUR. Jednak na terenie zabudowanym sankcja za to przewinienie to 135 EUR. W przypadku przekroczenia prędkości od 20 do 49 km/h, niezależnie od rodzaju drogi, mandat będzie cię kosztował również 135 EUR. Francuskie władze, zamiast zwiększania kar finansowych, preferują karanie punktami karnymi oraz zakazami prowadzenia pojazdów do lat 3. Co więcej, jeśli zapłacisz mandat od razu na miejscu, jego wysokość zmniejszy się do 90 EUR. Z wyższą karą finansową wiąże się dopiero przekroczenie dozwolonej prędkości o 50 km/h. Wówczas mandat może wynieść nawet 1500 EUR, prawo jazdy zostanie skonfiskowane, a kierowca może nawet stracić swój pojazd. Francuska policja ma jednak prawo zatrzymać Twoje dokumenty już po przekroczeniu 30 km/h powyżej dozwolonej prędkości, jeśli uzna, że stanowisz poważne zagrożenie dla ruchu drogowego. Jak wygląda francuski taryfikator mandatów na tle innych europejskich krajów? Więcej w tekstach o mandatach z Niemiec oraz mandatach z Czech.

Jak korzystać z autostrad we Francji?

We Francji nie ma winiet. Za przejazd płaci się na bramkach. Można też skorzystać ze specjalnego urządzenia Liber-t. Działa ono na bazie fal radiowych. Jeśli przymocujesz je do przedniej szyby w samochodzie, urządzenie wyśle odpowiedni sygnał, a szlaban się uniesie. Dzięki temu nie będziesz tracić czasu na stanie w kolejkach. Taka przyjemność zwykle kosztuje ok. 2 EUR miesięcznie, a za samo urządzenie zapłacimy między 10, a 20 EUR. Znajdziesz je w ofercie takich firm jak Vinci Autoroutes, Bip&Go, AREA czy APRR.

Fotoradary we Francji – jak działają?

We Francji fotoradary biorą pod uwagę margines błędu. Dla prędkości do 100 km/h wynosi on 5 km/h. Oznacza to, że jeśli na drodze limit wynosi np. 70 km/h, to fotoradar zrobi zdjęcie w momencie, w którym przekroczysz 75 km/h. Dla prędkości powyżej 100 km/h margines wynosi już nie 5 km/h, a 5%, czyli np. 7,5 km/h dla prędkości 150 km/h. Fotoradary stacjonarne zwykle są oznaczone znakami drogowymi. Obok nich występują jednak także fotoradary mobilne. Od 2012 roku nie można korzystać z aplikacji informujących o lokalizacji fotoradarów. Jeśli będziesz używać takiej aplikacji, możesz otrzymać mandat w wysokości nawet 1500 EUR.

Co zrobić, gdy przyjdzie mandat?

Jeśli przekroczysz prędkość lub złamiesz inne przepisy drogowe we Francji, mandat trafi na Twój adres w Polsce w ciągu kilku tygodni. Dokument będzie napisany po francusku, dlatego warto dokładnie go przetłumaczyć, aby mieć pewność, jakie kroki podjąć. W mandacie znajdziesz informacje o kwocie grzywny, terminach płatności oraz danych odbiorcy. Mandat należy opłacić w euro w ciągu 45 dni od daty jego wystawienia. Możesz to zrobić za pośrednictwem Walutomatu. Przelew w euro do Francji wyślesz za darmo, a prowizja za wymianę wyniesie nie więcej niż 0,2% jej wartości.

Co się stanie, jeśli nie zapłacę mandatu z zagranicy?

Pamiętaj, że nieopłacenie mandatu w terminie może skutkować zwiększeniem kwoty grzywny oraz dodatkowymi sankcjami, np. problemami przy przyszłych wjazdach do Francji. Od 2014 roku obowiązuje unijna dyrektywa umożliwiająca wymianę informacji o kierowcach pojazdów. Dlatego nie opłaca się unikać mandatów, bo prędzej czy później i tak zostanie on wyegzekwowany przez Urząd Skarbowy. Tutaj piszemy więcej o tym, jak zapłacić mandat z zagranicy

Po jakim czasie przedawnia się mandat z Francji?

Przedawnienie mandatu za przekroczenie prędkości czy przejazd na czerwonym świetle następuje dopiero po 3 latach od daty wystawienia mandatu, jeśli nie podjęto żadnych działań egzekucyjnych. W przypadku poważniejszych spraw, takich jak prowadzenie pod wpływem alkoholu lub narkotyków, okres przedawnienia może wynosić nawet 6 lat, jeśli sprawa trafi do sądu. W praktyce rzadko dochodzi jednak do takiej sytuacji, a francuskie władze podejmują wszelkie kroki, aby mandat został opłacony zanim dojdzie do przedawnienia.


Przedstawione, w dystrybuowanych przez serwis raportach, poglądy, oceny i wnioski są wyrazem osobistych poglądów autorów i nie mają charakteru rekomendacji autora lub serwisu walutomat.pl do nabycia lub zbycia albo powstrzymania się od dokonania transakcji w odniesieniu do jakichkolwiek walut lub papierów wartościowych. Poglądy te jak i inne treści raportów nie stanowią „rekomendacji” lub „doradztwa” w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 o obrocie instrumentami finansowymi. Wyłączną odpowiedzialność za decyzje inwestycyjne, podjęte lub zaniechane na podstawie komentarza, raportu lub z wykorzystaniem wniosków w nim zawartych, ponosi inwestor. Autorzy serwisu są również właścicielem majątkowych praw autorskich do treści. Zabronione jest kopiowanie, przedrukowywanie, udostępnianie osobom trzecim i rozpowszechnianie treści w całości lub we fragmentach bez zgody autorów serwisu. Zgodę taką można uzyskać pisząc na adres kontakt@walutomat.pl.

Zobacz także